BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 3 February 2014

Teras kayu Terbaik Diantara Terbaik

ADMIN – Sekadar berkongsi pendapat sahaja. Jika dibuat perbandingan diantara teras gemunggal @ kilo, teras betik dan teras pisang gala, teras apakah yang terbaik? Sudah tentu teras yang paling sukar didapati itulah teras yang terbaik. Dan telah menjadi hukum alam bila teras itu lebih sukar didapati maka ianya yang paling banyak hikmah serta sekaligus paling bernilai. Ambo bagi contoh yang mudah difahami. Cuba tuan-tuan fikirkan. Jika dibuat perbandingan yang mudah antara pokok gemunggal, pokok betik dan juga pokok pisang. Sudah tentu batang pokok betik lebih lembut berbanding pokok gemunggal manakala batang pokok pisang lebih lembut berbanding pokok betik. Perbandingan teras pula sudah tentu teras pokok betik lebih sukar berbanding teras gemunggal manakala teras pokok pisang lebih sukar berbanding teras pokok betik. Ini disebabkan pokok pisang lembut dan berair. Sudah menjadi lumrah alam semakin sesuatu batang pokok itu lebih lembut maka makin sukar pokok itu mempunyai terasnya. Sudah menjadi lumrah dunia sesuatu yang sukar didapati lebih berkhasiat atau lebih bernilai berbanding sesuatu yang banyak dan senang didapati.
 *Arwah bapa saudara Ambo sepanjang hidupnya mengumpul lebih dari 3,500 jenis teras kayu dibuat tasbih (hampir penuh guni beras)
*Tasbih ini dibawanya ketika masuk bersuluk atau bertapa. Orang lain masuk gua pikul beg pakaian atau bekalan makanan manakala bapa saudara Ambo pikul tasbih masuk gua.. Berat pulak tu..! Jika dibawa ke Masjid rasanya Tok Imam dan Tok siak boleh terkejut dan cabut lari ha..ha.ha.. Kira-kira 30 tahun dahulu pernah ditawarkan untuk ditukar dengan seekor lembu jantan..!
**Sekadar dibuat perbandingan diantara teras terbaik
*Untuk mendapatkan teras betik asli 100 kali ganda lebih sukar berbanding teras gemunggal @ kilo asli
*Untuk mendapatkan fosil teras betik asli 100 kali ganda lebih sukar berbanding teras betik asli
*Untuk mendapatkan teras pisang gala asli 100 kali ganda lebih sukar berbanding teras betik asli
*Untuk mendapatkan fosil teras pisang gala asli 100 kali ganda lebih sukar berbanding teras pisang gala asli
#Kesukaran untuk mendapatkan teras asli 1000 kali ganda lebih sukar berbanding teras palsu
##Biasanya teras terbaik jika dibuat tasbih akan dijadikan imam (kepala tasbih). Fosil teras pisang gala dijadikan kepala tasbih arwah bapa saudara Ambo dimana makmunnya berjumlah 3,500 jenis pelbagai teras kayu
###Biasanya untuk membuktikan yang asli kita gabungkan antara teras dan induk biasanya pusaran dan urat kayu adalah sama. Juga dalam bentuk bongkah asal.

####Walaubagaimanapun setiap sesuatu kejadian yang dijadikan oleh ALLAH S.W.T mempunyai hikmah dan kelebihan masing-masing. Dan setiap sesuatu kejadian itu mempunyai rahsia-rahsia  ALLAH TA'ALA. WALLAHUALAM.



GAMBAR TERAS PISANG GALA JADI BATU (FOSIL)






1 comments:

Anonymous said...

Tuan... ingin menanya jika fosil teras pisang masih ada. Maharnya berapa? Ingin dijadikan cincin. TQ